,

כאב בראי הרפואה הסינית

כאב - מהו הכאב בראי הרפואה הסינית | מרכז דפנה - הבית לרפואה סינית

הרפואה הסינית נולדה לפני אלפי שנה מתוך התבוננות בטבע ובאדם. הידע שעבר מפה לאוזן ומדור לדור הועלה לכתב לראשונה בתקופת שושלת האן (206 לפנה"ס ועד 220 לספירה). ספר זה ("ספר הרפואה הפנימית של הקיסר הצהוב") וכתבים עתיקים אחרים מהווים את התשתית של הרפואה הסינית המסורתית. מאז ועד היום הרפואה הסינית התפתחה והתבססה. בכל העולם מטפלים בשיטה הזו ומיליוני אנשים במערב חוו את הדיקור הסיני המסורתי.

אם כך, מהי הרפואה הסינית? ומהו סודה?

על פי הרפואה הסינית, מרשתים את גופינו מרדיאנים (תעלות אנרגיה). במרידיאנים אלו זורמים אנרגיה ודם המזינים את איברנו הפנימיים. כאשר התעלות האלו (אחת או יותר) נחסמות, הזנה אינה מגיעה לאיבר ואנו חולים או חשים בכאב.

מהו כאב?

ישנו כאב פיזי וכאב נפשי. במאמר זה אנו נתמקד בכאב פיזי, המוגדר כתחושת אי נוחות הנגרמת כתוצאה מדחפים עצביים הנושאים למוח שדר של פגיעה ברקמות הגוף. מה עושה האדם המודרני במקרה זה? לוקח כדור… הכדור מנתק את התשדורת בין הרקמה הסובלת לבין המוח. הכאב משרת דבר חשוב ביותר: הוא מעיר את המודעות שלנו וכאילו אומר "ישנה בעיה!" מצד אחד, אנו מבינים שבטח ישנה בעיה. מצד שני, אין לנו זמן לטפל בזה. מה גם שהרבה פעמים אין ממצאים.

דוגמא קלאסית היא כאבי ראש. לרוב, אין ממצאים. הטיפול המוצע: משככי כאב.

הדבר תמוה מבחינתי: אם יש כאב סימן שישנה בעיה, אחרת, לא היה כואב! אין אנו פותרים את הבעיה בלקיחת כדור. הגוף מתריע שישנה בעיה וחשוב לטפל בשורש הבעיה. כאשר אנו לוקחים כדור, הגוף יגביר את רמת הכאב ואת תדירות הכאב בגלל ההזנחה וחוסר הטיפול ובכדי ש"נתעורר ונטפל". לרוב, מגיעים אלי מטופלים שכבר ניסו "הכל" ושום דבר לא עזר. "הכל" – הכוונה לכל מיני סוגי כדורים שונים, בכל פעם, כדור חזק יותר.

ההתבוננות, האבחנה והטיפול ברפואה הסינית שונים לחלוטין מהרפואה הקונבנציונאלית.

ברפואה הקונבנציונאלית, יכולים להגיע 5 מטופלים עם כאבי ראש וכולם יקבלו את אותו הטיפול. ברפואה הסינית יגיעו 5 מטופלים וייצאו ממני עם אבחנה שונה וטיפול שונה לחלוטין. מדוע? ההסתכלות ברפואה הסינית על האדם היא כמכלול – WHOLE, לכן מכנים את הרפואה הסינית גם כרפואה הוליסטית.

כאב הראש הינו פרט אחד מתוך מכלול האדם. בכדי להגיע לאבחנה אני צריכה לשאול שאלות רבות, גם שלא קשורות ישירות לבעיה עצמה. בנוסף, לבדוק את הדופק והלשון, אשר מהווים חלק חשוב מאוד באבחנה. דרך הדופק והלשון אני יכולה לבדוק את מצב האיברים הפנימיים ואת מצב חומרי הגוף השונים. לבסוף, אני מגיעה לשורש הבעיה. השמות של המחלות ברפואה הסינית שונים לחלוטין מהשמות המודרניים, לדוגמא: תקיעות צ'י בכבד וחולשת יין הכליות.

לאחר שהגעתי לאבחנה המתאימה, אני בוחרת את שיטת הטיפול, לפי הידע והניסיון שלי. ברפואה הסינית המסורתית מטפלים במספר שיטות:

1. דיקור סיני – הכנסת מחטים דקות למדיי אל המרידיאנים בנקודות הדיקור. נקודות הדיקור הסיניות הן מעין בורות קטנים המלאים באנרגיה. כאשר דוקרים את התעלות הללו, פותחים את תעלת האנרגיה והאנרגיה שוב זורמת בצורה חלקה וחומרים חיוניים יכולים להגיע לאזור הכואב ולרפא אותו. מבחינה מערבית, כאשר גוף זר חודר לגופנו, המוח מפריש חומרים חיוניים על מנת לרפא את אזור "הפגיעה", דהיינו הדיקור. הוא מפריש אנדורפינים (חומרים משככי כאב), חומרים אנטי דלקתיים וכו'. בעצם, אני מעוררת את הגוף לטפל בעצמו, הרי במחט עצמה אין חומרים כלל.

2. צמחי מרפא סיניים – התרופות המסורתיות היו ועודן צמחי המרפא הסיניים. צמחי מרפא סיניים כוללים: חלקי צמחים, מרכיבים מן החי ומינרלים. לכל צמח ישנן תכונות (טעם, אנרגטיקה ואזורי השפעה בגוף), תפקידים ואינדיקציות. בארץ, צמחי המרפא עברו רגולציה והם מאושרים במשרד הבריאות. הצמחים המאושרים בארץ בטוחים לשימוש ואין להם תופעות לוואי.

כיום, עם ההתפתחות הטכנולוגית, הצמחים ניתנים במגוון תצורות, כגון: אבקה, כדורים, משחות, נרות, תרסיסים, פלסטרים, סירופ וכדומה, וזאת על מנת להקל על המטופל המערבי וגם על המטופל הסיני המודרני.

ישנם צמחים רבים המטפלים בכאב (כאב ראש, כאב בטן, כאב שיניים, כאב ראומטי, כאב מחבלה ועוד). דוגמא לשני צמחים המטפלים בכאב: מור ולבונה המוכרים לנו מהמקורות היהודיים – בבית המקדש השתמשו בשרף של צמחים אלו לקטורת, אותה הדליקו למען סילוק הריח הרע שנבע מהקרבת קורבנות. בסינית הם נקראים: Mo Yao – מור; Ru Xiang – לבונה. משתמשים בשרף של צמחים אלו לטיפול בכאב מחבלה, כאב ראומטי (במפרקים), נוקשות וספאזם.

3. טוינה – העיסוי הסיני. עיסוי על נקודות הדיקור ועל המרידיאנים, על מנת לפתוח את החסימות.

4. מוקסה – המוקסה המסורתית עשויה מצמח הלענה (ארטימיסיה וולגריס). היא מגיעה בשלל תצורות: בצורת סיגר, מדבקה, גרגר אורז ועוד. את המוקסה מדליקים ומחממים בעזרתה את האזור הרצוי או את נקודת הדיקור הרצויה. משתמשים במוקסה לחימום, חיזוק הגוף, שיכוך כאב והפסקת דימומים.

5. כוסות רוח – השימוש המסורתי נעשה בעזרת כוסות זכוכית הנצמדות לגוף בואקום (הואקום נוצר מהכנסת אש – בצורת צמר גפן הטבול באלכוהול ומודלק במצית – לתוך הכוס היונקת את החמצן. מייד לאחר הוצאת האש מהכוס מניחים את הכוס על הגוף והיא נצמדת בחוזקה לעור). לטיפול בהתקררות, כאב ושיתוקים.

6. גואשה – זוהי שיטת טיפול בת אלפי שנים הנעשית ע"י מכשיר סיני, בעזרתו עושים עיסוי על עור הגוף
(בעיקר בצוואר ובגב, אך ניתן לעשות גם בגפיים במטרה לפתוח חסימות, להמריץ את הדם ולנקות רעלים מהעור. השימוש הנפוץ ביותר בגואשה הוא לכאב שרירים ולהתקררות (כולל שפעת, שיעול וקוצר נשימה).

7. תזונה – התזונה שאנו אוכלים מהווה אותנו. אלו חומרי הבניין של הגוף שלנו. במידה ולא נאכל כראוי, הגוף יזדקן מהר יותר. במידה ונאכל תזונה מאוזנת ומזינה, אנו נשמר את "מחסני האנרגיה" שלנו. מספר עקרונות חשובים בתזונה שלנו: ארוחת הבוקר הינה החשובה ביותר (לפי הרמב"ם, בבוקר יש לאכול כמלך, בצהריים כנסיך ובערב כאביון). לא להעמיס על הגוף – הסינים אומרים שיש לאכול לפני שאנו מרגישים רעב ויש לסיים לאכול רגע לפני שמתמלאים… יש להשאיר מקום בקיבה לעיכול. לאכול ארוחות קטנות ותדירות. לא לאכול ג'אנק-פוד. להמעיט בסוכר ובקמח הלבן. לא לאכול כשכועסים/מודאגים/לחוצים – זה פוגע במערכת העיכול.

8. צ'י קונג – התעמלות הסינית. כל התעמלות היא מבורכת בתנאי שלא מגזימים ולא שוחקים את הגוף. ספורט גורם להפרשת אנדורפינים ולתחושת "היי". חשוב לשמור על הגמישות והכוח (כמו עץ הבמבוק – המסמל את אלמנט העץ ברפואה הסינית).

לסיכום, ישנן דרכים רבות לטפל בכאב בעזרת הרפואה הסינית. השיפור הינו מיידי וגם רחוק טווח. חשוב להמשיך ולתחזק את הגוף, קודם כל, בעזרת אורח חיים תקין (שינה מספקת, תזונה מאוזנת, התעמלות סדירה והפחתת רמות הסטרס) וגם בעזרת טיפולים סדירים לאיזון הגוף (כמו: דיקור, רפלקסולוגיה, עיסוי וכדומה).

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
אתה מוזמן לתרום!

כתיבת תגובה