,

מי ראה סיני קירח?

He Shou Wu / ארכובית סינית - סלעית דפנה

מי שביקר בסין, התוודע לתופעה מעניינת ביותר – הקירחות שמורה כמעט רק לזקנים, וזאת בניגוד גמור למערב – כאן הקירחות מאוד נפוצה, גם בקרב צעירים.

אני לא יכולה לפתור חידה זאת, אך סיפור מעניין בטח שיש לי…

כשנה לאחר סיום לימודיי ברפואה סינית, בשנת 2004, טסתי לסין לעשות השתלמויות בתחום צמחי המרפא, שם הכרתי רופא סיני, אשר טיפל בצמחי מרפא.
ביקשתי ממנו לספר לי משהו מעניין, איזה קוריוז על צמח.
הוא נשען לאחור בכיסאו, חייך, ושאל אותי: "בן כמה את חושבת שאני?". "בן 57", עניתי. החיוך שלו גדל וראיתי שהוא מאוד מרוצה מתשובתי, וענה לי: "אני בן 82". אני הייתי המומה, וזאת מכיוון שאיש זה נראה צעיר בעשרות שנים, שיערו מלא, מבריק ושחור, ללא שערה לבנה אחת.
כאשר הוא ראה אותי נדהמת, הוא המשיך ואמר: "מאז שאני זוכר את עצמי, בכל בוקר, אני שם בכוס שלי שורש של הצמח HE SHOU WU (אשר פירושו: "שיערו השחור של מר HE"), ממלא את הכוס במים רותחים, וכאשר המים נגמרים, אני ממלא שוב ושוב במים רותחים.
בסוף היום אני זורק את השורש ובבוקר למחרת אני שם שורש חדש וכן הלאה. זה מה שאני שותה כל היום וזה מה שמחזק אותי. אני רוכב כל יום באופניים מביתי לעבודתי, הלוך ושוב, במשך שנים רבות ולא מתעייף". אכן, לידו ראיתי כוס עם שורש של הצמח. מאז ועד היום, זהו הצמח האהוב עלי, אותו אני שותה לעיתים קרובות ומוסיפה אותו למרשמים רבים בעבור מטופלי.

בעברית נקרא הצמח ארכובית והוא ממשפחת הארכוביתיים.
בארץ גדלים מינים השונים מצמח המרפא הסיני – HE SHOU WU. על כן, למטרה רפואית, יש לרכוש אותו בחנויות/מפעלים לצמחי מרפא סיניים. הצמח עובר עיבוד מיוחד עם יין אורז ומיץ של שעועית שחורה וזה מה שנותן לו את התכונות המופלאות של חיזוק ושימור השיער.
משתמשים בצמח גם בשימוש חיצוני וניתן למצוא אותו כאחד המרכיבים בסוגי שמפו שונים בסין.

על פי הקלאסיקה, הוא ניתן במינון יומי של 9-30 גרם בצורתו הגולמית והמיובשת ובמינון של 2-6 גרם באבקה מרוכזת. מכיוון שאיכות צמחי המרפא הסיניים בארץ הינה גבוהה, מספיק לקחת 1-2 גרם אבקה מרוכזת ביום. תופעת לוואי אפשרית של הצמח (נדירה), היא צואה רכה. במידה ומופיעה צואה רכה, יש לרדת במינון היומי.

יש לצרוך צמח זה מספר חודשים (כ- 3 חודשים), לפני שרואים שיפור ולהמשיך לפחות 3 חודשים נוספים.
לפי המסורת, אין לבשל או לאחסן צמח זה בכלי מתכת, משום שזה משנה את תכונותיו. יש לקחת בחשבון שההשפעה של הצמח משתנה בין אדם לאדם וקשה לצפותה מראש.

בכל מקרה, המלצתי היא לקבל מרשם ממטפל ברפואה סינית, על מנת שיאשר את התאמתו של הצמח למטופל.
(מידע זה אינו מהווה התוויה רפואית)

לשאלות והזמנות 052-4800850 או למייל salitdafna@gmail.com

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
אתה מוזמן לתרום!

כתיבת תגובה